“Onderwijs is het krachtigste wapen is dat je kunt gebruiken om de wereld te veranderen”, stelde Nelson Mandela. Maar we hebben wereldwijd een zorgwekkend tekort aan klimaateducatie. Uit het laatste UNESCO-rapport blijkt dat 70% van de jongeren een zeer beperkt begrip heeft van de klimaatcrisis. Als onderwijs het krachtigste wapen is, waarom gebruiken we het dan niet?
De mens is verantwoordelijk voor de klimaatcrisis en we kunnen onze toekomst niet veranderen zonder eerst onze eigen systemen opnieuw te beoordelen. Het onderwijssysteem is een cruciale plek om te beginnen: studenten willen – en moeten – een curriculum krijgen die de urgentie van de klimaatcrisis weerspiegelt, een uitgebreid leerplan voor milieuwetenschappen presenteert en op gerechtigheid gerichte oplossingen centraal stelt. Het is aan ons onderwijssysteem en kabinet om deze volgende stap te zetten naar een klimaatvriendelijke toekomst.
20.000 kinderen bereikt
Samen met Leren voor Morgen en lokale onderwijspartners ontwikkelen wij lessen over de uitdagingen van onze tijd en duurzame ontwikkeling voor po, vo en mbo. Deze interactieve lessen zijn inmiddels aan ruim 20.000 kinderen en jongeren door het hele land gegeven. De les biedt naast informatie en kennis ook inspiratie om de rest van het jaar aan de slag te gaan met de SDG’s, duurzaamheid en burgerschap. Komend schooljaar voegen wij daar voor het eerst ook een curriculum voor het hbo aan toe. Meedoen is gratis. Geïnteresseerden kunnen hier meer informatie vinden.
Jong en oud heeft belang bij betere klimaateducatie in het onderwijs, vooral omdat het nog steeds een van de meest onderschatte tactieken is in de strijd tegen klimaatverandering.
Weten wat er op het spel staat
Vanwege de dreigende aard van de klimaatcrisis zullen jongeren onvermijdelijk moeten nadenken over de manier waarop we werken als het gaat om het transformeren van energiebronnen, het behoud van de biodiversiteit en het leiden van de beweging voor klimaatrechtvaardigheid. We hebben de plicht ervoor te zorgen dat ze zich voorbereid, zelfverzekerd en bewust voelen terwijl ze vooruitgaan in een snel veranderende wereld.
De volgende generatie krijgt de klimaatcrisis vanaf de geboorte als een molensteen omgehangen. Het minste wat we kunnen doen is ze de kans te geven te begrijpen wat ze erven en wat er op het spel staat.
Jeugdparticipatie: een stem voor en van de toekomst
Jongerenparticipatie is een essentieel onderdeel voor het behalen van de SDG’s. Eigenlijk zou er geen gesprek over beleid, impact of de toekomst meer moeten worden gevoerd zonder jongeren. Betekenisvolle jongereninspraak is belangrijk en zou structureel mee moeten worden genomen in de ontwikkeling en uitvoering van beleid.
De gevolgen van huidig beleid op toekomstige generaties baart jongeren grote zorgen; zij willen niet het kind van de rekening worden als het gaat om bijvoorbeeld het huidige klimaatbeleid en de vergrijzing. Als we over onze toekomst praten dan moeten toekomstige generaties niet alleen een vaste plek aan tafel krijgen, ze moeten ook meebeslissen.
Jong talent met kennis van Sustainable Development
Geen betere partij om jongeren te betrekken dan jongeren. Daarom werken wij met een pool van meer dan dertig SDG-voices om de jeugd een duurzame stem te geven. Deze jongeren kunnen alles vertellen over de SDG’s op je evenement, duurzame workshops geven op scholen en universiteiten, podcasts voor wereldverbeteraars opnemen, vlogs maken en stands bij festivals bemannen. Lees hier meer over de SDG Voices.
Ik gebruik als docent levensbeschouwing in mijn lessen veel kleine elementen die bewustzijn van duurzaamheid aanjagen. Ik werk met verwondering rondom (afbeeldingen van) natuur, waarden, samenwerking, etc. Dit kan je bij ieder vak doen, ook bij sport, wiskunde en zelfs muziek. Je kan hiervoor een cursus volgen om volledig aan duurzame educatie te doen (en daar veel tijd aan te besteden), maar je kan ook eerst met kleine dingen beginnen. Heb je vragen hierover, stuur me dan even een mailtje.. Ik help je graag op weg met inspiratie (Zoals rekenen met natuur of vervuiling, natuurdocumentaires vertalen, buiten sporten). Je kan me vinden op duurzaamdoceren.nl en linkedin.