Het loont om je als bedrijf duurzaam te profileren. Dit is onderhand geen nieuws meer. Afgelopen donderdag was er op het nieuwjaarsevent van MVO Nederland in het vernieuwde TivoliVredenburg een hoofdrol weggelegd voor de SDGs. De aanwezige ondernemers hebben duurzaamheid al omarmd als deel van hun bedrijfsstrategie. Maar hoe stellen we die duurzame toekomst nu echt veilig? Het toverwoord is ‘samen’.
Bij binnenkomst wordt er al aangestuurd op elkaar vinden. Vrij letterlijk in dit geval. Iedere deelnemer krijgt een nummer en wordt uitgedaagd om de andere persoon te vinden met hetzelfde nummer. Als je hierin slaagt wacht er een mooie prijs, die natuurlijk gedeeld moet worden. Toogethr is verantwoordelijk voor deze interactieve uitdaging. Deze makers van een carpool-app proberen mensen te laten carpoolen om hun CO2 uitstoot te verminderen. Het gebruik van deze woon-werkverkeerapp wordt al gestimuleerd binnen EY, de organisatie waarvoor Mariet de Haas momenteel mobiliteitsoplossingen onderzoekt: “We kijken of we fietsen meer kunnen stimuleren met een app waar een gamification [spelelement, red] in zit, RingRing. En door samen te werken met Toogethr.”
Positieve trends van 2017
Het samenwerken en stimuleren waar De Haas zo positief over spreekt vindt weerklank bij MVO-directeur Maria van der Heijden: “Ik ben van het glas halfvol.” Dat mag blijken uit het nieuwe trendrapport, dat positieve houdingen opmerkt in de ondernemerswereld. “Als wij als ‘practifisten’ geen hoop hebben, wie dan wel?” vraagt Van der Heijden zich af. Het rapport bespeurt onder andere dat ‘minder slecht’ niet meer goed genoeg is, en dat ‘praten passé is’. Dagvoorzitter Rens De Jong maakt hier een kritische noot, want hoe passé is praten in Nederland nu écht? Eindeloos polderen is immers oer en oer Hollands. Ontwikkelingseconoom Kitty van der Heijden is ook klaar met praten: “Als je denkt aan de risico’s later, ga je nú aan de slag.” Ze sluit haar betoog af met een oneliner die na-suist in de oren van de ondernemers:“Duurzaam is niet duur, maar duurzaam is raadzaam.” In dezelfde lijn concluderen De Jong en Van der Heijden dat “duurzaamheid mainstream begint te worden.” Zoals het rapport stelt: duurzaamheid kan je nu ook bespreken met je kapper.
Belasting voor duurzaamheid
Ook de politiek is van de partij op het Nieuwjaarsevent. Met het oog op de verkiezingen in maart, vertellen – of eerder, beargumenteren– verschillende politieke partijen hun visies op duurzaamheid. Hoe zien de idealen van D66, VVD en CDA er in de praktijk uit? Niets is zo vervelend voor ondernemers als een veranderend beleid. Ondernemers vragen zich bijvoorbeeld af waarom hergebruikte materialen geen belastingvoordeel hebben. Op het moment kosten deze net zo veel geld als virgin – of nieuwe – materialen. Organisaties komen op de proppen met stellingen als ‘niet-duurzame bedrijven moeten extra worden belast’. Deze worden door de Tweede Kamerleden niet al te bondig beantwoord. D66’s Stientje van der Veldhoven voelt er wat voor om gas extra te belasten terwijl Agnes Mulder (CDA) niet meteen enthousiast is om vervuilers te belasten.
Een SDG-regenboog
Na het betoog van de politieke coryfeeën kunnen de ondernemers zich laten inspireren door hun collega’s op de SDG marktplaats. De verschillende bedrijven laten hier zien aan welke doelen zij een bijdrage leveren. De stands op de marktplaats zijn kleurrijk door de SDG-plaatjes die op de borden van de ondernemingen prijken. Het is overzichtelijk en vrolijk. Men doet zich tegoed aan de culinaire vegetarische hapjes die worden geserveerd terwijl er ondertussen druk wordt gesproken over duurzaamheid. Met een netwerkapp op de smartphone gaat het connecten sneller en duurzamer dan met papieren visitekaartjes. Nu maar hopen dat de daadkracht waar dagvoorzitter De Jong al over sprak, realiteit wordt, en ondernemingen ook daad bij het woord voegen.
Het trendrapport van MVO Nederland is hier te lezen.
Hoofdfoto: Rozemarijn de Kwaasteniet