In Amsterdam gaat een EU Social Challenge van start om de Sustainable Development Goals (SDG’s) aan de man te krijgen. Daarbij is aandacht voor de diversiteit van Amsterdam van groot belang, stelt de gemeente. Op zoek naar het ei van Columbus!
Onder Amsterdammers zijn de SDG’s nog weinig bekend, stelt de gemeente Amsterdam. Daar moet de EU Social Challenge verandering in brengen. De gemeente daagt sociaal ondernemers uit om het bewustzijn in de stad rondom SDG’s te vergroten. De beste pitch komt in aanmerking voor 30.000 euro en zal zes maanden intensief worden begeleid.
Het snelgroeiende Amsterdam heeft veel te winnen bij acties op SDG-gebied. De Gezonde Stad Monitor berichtte in april nog over een divers aantal problemen waar de stad mee kampt: verduurzaming verloopt traag (SDG 11), er is te weinig groen (SDG 15) en hoeveelheid duurzame energie per inwoner daalt (SDG 7). Er is dus genoeg te doen.
De Social Challenge
Met de EU Social Challenge probeert de EU Europa op sociaal gebied te innoveren. Dit platform deelt lokale ‘uitdagingen’, ofwel challenges, in heel Europa, opzoek naar initiatieven met een oplossing. In Friesland was al eerder een Social Challenge om de braindrain van theoretisch opgeleiden tegen te gaan. Hier won uiteindelijk een Belgisch initiatief.
Bij het SDGs in Amsterdam Challenge Lab vervult de gemeente Amsterdam de rol van uitdager. Egon van Wees, projectleider bij de gemeente, vertelt hoe dit tot stand is gekomen: “Een van de partners binnen het Social Challenge consortium is de Impact Hub. Wij zijn als gemeente door de Impact Hub Amsterdam benaderd om een lokale challenge te bedenken. We waren op dat moment net bezig met de vraag hoe we de SDG’s lokaal kunnen vertalen. Omdat de SDG’s in Amsterdam slechts beperkt bekend of niet bekend zijn, besloten we sociale ondernemers uit te dagen om de bewustwording rondom SDG’s te vergroten. En daar als tweede stap ook concrete acties aan te verbinden.”
Inclusie is daarbij het sleutelwoord. Van Wees: “Bij een lokale vertaling van SDG’s moeten initiatieven rekening houden met de grote diversiteit in Amsterdam. We hopen op die manier dat sociale ondernemers gaan samenwerken met zogenaamde unlikely allies.”
Praktische info
De informatiebijeenkomst op 18 mei in Buurtcentrum Oost is inmiddels al vol. Maar initiatieven kunnen tot 15 juli hun pitch online aanmelden. Publieke Versnellers, mede-organisator van het Amsterdam Challenge Lab, zorgt hierbij voor begeleiding bij het ontwikkelen van de pitches. Ze moeten namelijk voldoen aan de eisen van het EU Sociale Challenge platform.
In het najaar zal duidelijk worden of de beurs van 30.000 euro aan iemand wordt vergeven. Daarnaast is de website van de EU Social Challenge sowieso wel een bezoekje waard. Zijn SDG’s namelijk niet jouw ding, dan zijn op deze site nog diverse andere uitdagingen in de EU te vinden.