De SDGs vragen inzet van overheden, maatschappelijke organisaties, burgers en bedrijven. Aan de hand van een stappenplan helpt het SDG Compass deze laatste groep op weg met de 17 doelen. ‘Overheden hebben beloofd zich in te zetten voor de SDGs. Nu is het tijd voor het bedrijfsleven om in actie te komen.’
Hoe kunnen bedrijven zich inzetten voor de grootste mondiale vraagstukken van deze tijd? GRI, UN Global Compact en The World Business Council voor Sustainable Development (WBCSD) hebben zich over deze vraag gebogen en samen het SDG Compass ontwikkeld. Volgens de drie partijen kunnen bedrijven door investeringen, nieuwe technologie en creativiteit, oplossingen bieden voor deze mondiale vraagstukken. De doelen bieden weer kansen voor onder andere het identificeren van nieuwe economische groeimogelijkheden, het versterken van (internationale) relaties en het stabiliseren van economische markten. Een win-win situatie voor bedrijven én de doelen als het aan de gids ligt.
In vijf stappen biedt het SDG Compass antwoord op de vraag hoe jij je met jouw bedrijf in kan zetten voor de SDGs:
1. De SDGs begrijpen
Wat zijn de SDGs? Waar liggen de kansen voor bedrijven? En wat wordt er verwacht van het bedrijfsleven? Willen bedrijven aan de slag met de SDGs, dan moeten er eerst antwoorden op deze vragen worden geformuleerd. De gids wijst op de voordelen die bedrijven kunnen ondervinden door zich te richten op duurzame ontwikkeling: door miljoenen mensen uit de armoede te helpen trekt bijvoorbeeld de consumentenmarkt aan, en het versterken van onderwijs zorgt uiteindelijk voor meer en beter geschoolde werknemers.
2. Prioriteiten definiëren
Niet alle zeventien doelen zullen even relevant zijn voor een bedrijf. Daarom richt stap twee zich op het definiëren van prioriteiten. Om deze prioriteiten vast te stellen zullen bedrijven onderzoek moeten doen naar de huidige en potentiële, positieve en negatieve impact van de bedrijfsactiviteiten op de SDGs.
3. Doelen stellen
Na het definiëren van eigen prioriteiten wijst de gids op het belang van specifieke, tijdsgebonden en meetbare doelen stellen voor het bedrijf. Door deze doelen af te stemmen op de SDGs krijgen ze meer betekenis en is het makkelijker voor bedrijven om ze te communiceren in het kader van duurzame ontwikkeling.
4. De doelen integreren
Door de doelen die gesteld zijn in stap drie te integreren in het hele bedrijf en partnerschappen voor de doelen aan te gaan, is het bereik van de doelen groter en zullen ze uiteindelijk meer impact hebben.
5. Rapporteren en communiceren
Van de 250 grootste corporaties ter wereld, rapporteert 93% over de eigen duurzaamheidsprestaties en de impact die ze daar mee hebben, blijkt uit de KPMG enquête Corporate Responsibility Reporting 2013. Open en eerlijke informatie over de voortgang van de doelen is niet alleen belangrijk voor een bedrijf zelf, maar ook voor partners en andere belanghebbenden.
Wil jij met je bedrijf ook aan de slag met de SDGs? Download hier de Engelse versie van het SDG Compass. Op de website van het SDG Compass vind je meer tools en indicatoren voor bedrijven.