Werelddoelen persoonlijk maken, daar gaat het om

Wat doet Eosta, de grootste Europese handelaar in biologische groenten en fruit aan de SDGs? Michaël Wilde, manager Duurzaamheid geeft je elke maand een kijkje in eigen keuken.

Het zal weinig mensen verbazen maar ik ben een grote fan van de Sustainable Development Goals (SDGs). Deze doelen vormen een prachtige, kleurrijke, duurzame kapstok waar de wereldgemeenschap mee aan de slag kan. Ze bieden houvast bij het alsmaar groter wordende monsterbegrip ‘duurzaamheid’. Ik ben ook fan, omdat deze SDGs het belang van duurzame landbouw zo glashelder maken. Want als je landbouwsystemen zo inricht dat je samenwerkt met de natuur in plaats van deze te bestrijden, heeft dat impact op verschillende SDGs. Voor de hand liggen SDG 12 (duurzame consumptie en productie) en SDG 15 (herstel ecosystemen en behoud biodiversiteit), maar er zijn in totaal zeker tien SDGs die direct gerelateerd zijn aan duurzame landbouw praktijken. Bij Eosta hebben wij de doelen uitgebreid bestudeerd en gelinkt aan de indicatoren van onze duurzaamheidsbloem. Deze ‘power flower’ is een transparantie- en duurzaamheidsmodel dat wij al acht jaar gebruiken om de prestaties van onze telers in kaart te brengen en over deze prestaties te communiceren. Door de doelen van de VN aan de bloem te koppelen zijn de relaties direct zichtbaar.

Wij zijn bij Eosta grote SDG-fans en om dat zichtbaar te maken, startten wij onlangs de campagne “Faces of the Sustainable Development Goals” waarbij wij zoveel mogelijk mensen uit de voedingssector met hun favoriete SDG op de foto zetten. Het leuke aan deze campagne is dat het theoretische verhaal ineens persoonlijk wordt. Mensen spreken hun idealen uit en kruipen uit hun rol van inkoper, student, heftruckchauffeur, teler, IT-specialist of handelaar. Hierdoor ontstaat een opening tot een ander soort gesprek waarbij het gaat over de toekomst van onze planeet. Iedereen blijkt wel een wens te hebben om tot een schonere en eerlijkere wereld te komen. De reacties zijn heel persoonlijk en dat maakt het ontzettend mooi. Voor mij is dit een bevestiging dat wij allemaal best willen werken aan een schonere, eerlijkere wereld maar dat ons huidige economisch systeem een belemmering vormt. In de eerstvolgende blog zal ik het daarover hebben. Anyways, terug naar de SDG foto’s, inmiddels hebben al ruim 250 enthousiaste mensen meegedaan en hierbij nodig ik iedereen uit dat ook te doen.

Wil jij meedoen? Stuur een mail naar: michael@eosta.com.

 

Ik ben Michaël Wilde en werk bij Eosta, specialist in verse biologische groenten en fruit waar ik verantwoordelijk ben voor de afdeling Duurzaamheid en Communicatie