2. Hoe integreer je de SDG’s in je organisatie?
Tijdens de nulmeting zijn jouw (kern)activiteiten onder de loep genomen en heb je inzicht in de positieve en negatieve impact die jouw organisatie maakt. Je hebt nu organisatiedoelstellingen geformuleerd die verbonden zijn aan de SDG’s en wil aan de slag om deze doelstellingen te behalen. Omdat iedere organisatie er anders uitziet, kunnen we hier niet ingaan op hoe je dit voor jouw kernactiviteiten tot stand krijgt. Want misschien heb jij wel te maken met een waardeketen binnen de voedselindustrie, heb jij als consultant besloten alleen nog maar klanten aan te trekken die bijdragen aan de SDG’s, probeer jij als raadslid de SDG’s in het collegeakkoord te krijgen of ben jij een docent aan een hogeschool die de SDG’s wil integreren in het curriculum. Neem eens een kijkje bij onze SDG Allianties. Wie weet vind je daar meer inspiratie!
Waar wel (bijna) iedere organisatie mee te maken heeft zijn mensen, mobiliteit, inkoop en een gebouw. Buiten jouw kernactiviteiten is het belangrijk om eens kritisch naar je ‘eigen huis’ te kijken. Wie weet lever jij duurzaamheidsdiensten aan klanten, maar rijd je in een dieselauto van de zaak; is circulariteit al heel belangrijk in jouw productieketen, maar slurpt jouw kantoorpand energie; heb je een vrouwelijke CEO, maar is de overgrote meerderheid van je bestuur of management man; wil je graag duurzamer inkopen, maar heb je geen idee hoe je dat aan moet pakken. Waar moet je zoal op letten als je je organisatie SDG-proof wil maken?
Aan de slag
Medewerkers
Hoe ga jij om met je medewerkers? Hoe ziet jouw personeelsbestand eruit? En hoe is de hiërarchie binnen jouw organisatie geregeld? Deze vragen raken verschillende SDG’s. Denk bijvoorbeeld aan gezondheid (doel 3). Dit doel gaat ook over het waarborgen van de fysieke en mentale gezondheid van je medewerkers. Faciliteer je als werkgever bijvoorbeeld sportabonnementen, psychische of juridische hulp als dat nodig is? En hoe ziet het voedsel in je kantine eruit? Bied je voldoende gezonde opties aan?
Blijven leren
Maar kijk ook eens naar doel 4: onderwijs. Het thema ‘een leven lang leren’, staat tegenwoordig binnen bijna elke organisatie hoog op de agenda. Kijk eens kritisch naar de ontwikkelingsmogelijkheden van jouw medewerkers. Hebben ze voldoende ruimte om te blijven leren? Bijvoorbeeld door het aanbieden van een divers cursusaanbod. En kunnen zij intern begeleiding krijgen mochten ze hun carrière anders willen inrichten? Ook een pro bono beleid, waarin medewerkers zich met hun professionele kennis kunnen inzetten voor een maatschappelijk doel, draagt bij aan de eigen ontwikkeling van je medewerkers.
Inclusiviteit en diversiteit
Als we het hebben over mensen, zijn inclusiviteit en diversiteit belangrijke thema’s binnen de SDG-agenda. ‘Leave no one behind’ is de rode draad die door alle SDG’s loopt. Maar denk bijvoorbeeld ook aan doel 8: waardig werk voor iedereen, of doel 5: gendergelijkheid, en doel 10: ongelijkheid verminderen. Is jouw beleid er op ingericht dat mannen en vrouwen dezelfde kansen krijgen binnen jouw organisatie? Veel vrouwen werken bijvoorbeeld deeltijd. Kunnen zij het dan nog steeds schoppen tot manager, partner, directeur of hoogleraar mochten zij dat ambiëren (subdoel 5.5)? En weet jij wat inclusief werkgeverschap betekent en hoe je dit kunt bereiken? Misschien kun je binnen je keten wel samenwerken met sociale ontwikkelbedrijven (voorheen: sociale werkplaatsen), of ruimte creëren binnen je organisatie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En hoe zijn verschillende culturele achtergronden vertegenwoordigd binnen jouw organisatie? Denk bijvoorbeeld eens na over het aannemen van professionals met een vluchtelingenachtergrond. Deze organisaties gingen jou al voor.
Diverse en inclusieve organisaties presteren beter, zijn creatiever en lossen problemen sneller op, omdat er nu eenmaal vanuit verschillende perspectieven naar een probleem wordt gekeken. Maar hoe bereik je dit? Onder meer inspiratie en andere organisaties vind je tips, trucs en organisaties die jou kunnen helpen deze doelen te bereiken.
Mobiliteit
De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we veel minder naar kantoor, school of klanten gaan. Een uitgelezen kans om als organisatie na te denken over zaken als je mobiliteitsbeleid en de bereikbaarheid van je gebouw. Heeft jouw organisatie een wagenpark en wil je dit verduurzamen? Denk er dan eens over na om iedere nieuwe medewerker alleen nog maar de optie te geven elektrisch te gaan rijden. Of beter nog, maak gebruik van deelauto’s via (eigen) elektrische autohubs, (elektrische) deelfietsen en/of een fietsvergoeding. Stimuleer het gebruik van openbaar vervoer door, bijvoorbeeld, eersteklas reizen aan te bieden en stel online meetings in als de standaard waarop je met klanten communiceert, ook nu we elkaar weer fysiek mogen treffen.
Het anders inrichten van zakelijk reizen heeft niet alleen invloed op de Co2 uitstoot (doel 13), maar biedt ook ruimte voor meer groen in de stad (doel 15) door het verminderen van het aantal parkeerplekken. Daarnaast vergroot een grotere vraag naar elektrisch rijden de kans voor technologische innovatie (doel 9) binnen deze sector. Ook draag je bij aan een betere gezondheid van je medewerkers (doel 3) als de (elektrische) fiets opeens een interessante optie wordt. Wil je meer weten over hoe je zakelijke mobiliteit anders kunt inrichten? Neem dan eens een kijkje bij het Anders Reizen netwerk.
Inkoop
Van diensten tot producten, we kopen met allemaal massaal in. Maar hoe kun je via inkoop je maatschappelijke en duurzame impact vergroten? Uit onderzoek van Nevi, het kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management en Alliantiecoördinator van SDG 12, blijkt dat als het om de SDG’s gaat, de focus bij inkoop vooral ligt op afvalproductie beperken (doel 12.5) en hernieuwbare energie (doel 7.2). Maar er zijn meer manieren om via inkoop bij te dragen aan de SDG’s.
Duurzaam inkoopbeleid
Richt een duurzaam, of beter nog, een SDG inkoopbeleid in. Ga eens na hoe de producten en diensten die jij inkoopt de SDG’s raken. Dit hoeft niet altijd directe impact te zijn, maar dit kan ook om indirecte impact gaan. Denk bijvoorbeeld aan de Co2 uitstoot die jouw leverancier maakt in zijn dienstverlening richting jou. Op basis van jouw SDG inkoopbeleid kies je je (nieuwe) leveranciers zorgvuldig en ga je in gesprek met je huidige leveranciers. Kijk goed hoe hun doelstellingen op het gebied van (sociale) duurzaamheid aansluiten bij de jouwe. Hebben ze bepaalde certificering waar jij waarde aan hecht? Hoe proberen ze hun Co2 uitstoot zoveel mogelijk te beperken? Hebben ze zicht op wat er gebeurt in hun keten? En werken ze bijvoorbeeld samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (of koop rechtstreeks in bij een sociaal ontwikkelbedrijf)? Misschien bieden ze wel (innovatieve) oplossingen aan om jouw duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.
Ben je benieuwd hoe jij via inkoop kan bijdragen aan de SDG’s? Neem dan eens een kijkje op het MVI platform, waarop je als inkoper jouw positieve impact op de SDG’s meetbaar en zichtbaar maakt.
Huisvesting
Gebouwen zijn goed voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde Co2 uitstoot. Om doel 13 te behalen, en daarmee ook het Klimaatakkoord van Parijs (waarin is afgesproken om de gemiddelde opwarming van de aarde onder de 2°C te houden), is er daarom nog veel werk te verzetten binnen onze gebouwde omgeving. Om de gebouwde omgeving ‘Paris Proof’ te maken, moet volgens de Dutch Green Building Council (DGBC), Alliantiecoördinator SDG 11, het energieverbruik van de gebouwde omgeving met tweederde omlaag ten opzichte van het huidige gemiddelde. Voor een volledig duurzame energievoorziening mag een kantoorgebouw straks nog maar 70 kWh per vierkante meter GO per jaar verbruiken, aldus de DGBC. Je kunt je stroomverbruik verminderen en verduurzamen door o.a. te kiezen voor groene energieleveranciers, zonnepanelen aanleggen, een Warmte Koude Opslag installeren, betere isolatie aanbrengen en bewust omgaan met het energieverbruik. Veel kantoren laten bijvoorbeeld ‘s nachts nog steeds het licht branden, dit is onnodig.
Verduurzaam je inrichting
Het verduurzamen van je kantoorpand gaat niet alleen over het energieverbruik, maar ook over je inrichting, het voedsel in je kantine, de koffie in je koffieautomaat en je papierverbruik. Kies bijvoorbeeld voor tweedehands of circulaire meubels, milieuvriendelijke kantoorartikelen en ga voor lokaal geproduceerd voedsel. Het SDG-proof maken van je kantoor betekent ook dat je je medewerkers hierin mee moet nemen. Doe als bedrijf bijvoorbeeld mee aan de nationale Week zonder Vlees en bied altijd meer vegetarische en veganistische opties dan vlees of vis aan. Stimuleer paperless werken door het aantal printers in je gebouw te minimaliseren.
Draag bij aan natuurherstel
Ook de buitenkant van je pand vergt aandacht. Vergeleken met andere Europese landen, scoort Nederland volgens het CBS erg slecht op SDG 15, het doel over biodiversiteit. Als professional kun je bijdragen aan natuurherstel. Doe bijvoorbeeld mee via het programma Ondernemers voor Natuur van IUCN (Alliantiecoördinator SDG 15). Als jouw school of kantoorpand een geschikt dak heeft, ga dan voor een groen dak. Een groen dak vangt water op, biedt voedsel aan insecten, werkt verkoelend en draagt bij aan een gezonde leefomgeving. Als je een tuin hebt, zorg dan voor een omgeving met veel planten en bloemen die insecten aantrekken. Plaats bijenkasten, ga aan de slag met een wormenhotel of leg een moestuin aan. Opties genoeg om jouw impact te vergroten op SDG 15.
Om de SDG’s te borgen in je organisatie, is het belangrijk om vanaf het begin je medewerkers te betrekken bij je plannen. Alleen door gedeeld eigenaarschap krijg je je hele organisatie mee. Lees hier meer over in stap drie.
Tips & Tools
Stimuleren van leren en ontwikkelen in het mkb
Het ministerie van SZW trekt vanaf 2020 €48 miljoen beschikbaar voor initiatieven gericht op het stimuleren van leren en ontwikkelen in het mkb.
Download SDG kaarten voor inkoopprofessionals
Nevi, het kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management heeft samen met stichting MVO-Register SDG kaarten ontwikkeld voor producten en diensten. Door je aan de sluiten bij het netwerk krijg je toegang tot de kaarten.
Zo draagt Facility Management bij aan de SDG’s
Facility Management heeft binnen organisaties veel invloed op het bijdragen aan de SDG’s. In deze 17-delige video- en podcastproductie laat Ifmec samen met FMN en SDG House Campus Landgoed Zonheuvel per doel zien wat Facility Management kan bijdrage.
LidL opent de duurzaamste supermarkt van Nederland
Luister naar deze aflevering van The Climate Miles, waarin Martijn Visser (Sustainable Purchasing Manager bij Lidl) vertelt over Lidl Zero, de eerste Co2- en energieneutrale supermarkt van Nederland.
Ben je benieuwd naar meer SDG inspiratie en netwerken voor bedrijven, scholen, jongeren en lokale overheden? Volg dan de links.
Deze organisaties kunnen jou helpen
Anders Rezien Coalitie
De Anders Reizen Coalitie bestaat uit 70 organisaties met de ambitie de Co2-uitstoot van zakelijk reizen te halveren voor 2030. De coalitie deelt best practices om via impactvolle maatregelen toe te werken naar een nieuw mobiliteitsbeleid. (Netwerk)
Cedris
Cedris is de landelijke vereniging voor een inclusieve arbeidsmarkt. De leden van Cedris zorgen voor een goede match op de arbeidsmarkt tussen werkgevers en mensen met een vergrote afstand tot de arbeidsmarkt. (Vereniging)
Refugee Talent Hub
De Refugee Talent Hub is een werkgeversinitiatief en brengt vluchtelingen en werkgevers dichter bij elkaar met betaalde banen als doel.
De organisatie doet dit
via bedrijfsbezoeken,
MVI Platform
Via het platform Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt de bijdrage van jouw inkoop of product aan de SDG’s meetbaar en zichtbaar gemaakt. Lees hier hoe de provincie Zeeland haar inkoopbeleid heeft gekoppeld aan de SDG’s. (Adviesbureau)