Bewezen praktijkvoorbeeld

In Zwartsluis – een Overijssels dorp met circa 4.800 inwoners – zijn met financiële steun van de gemeente en de provincie en met de hulp van lokale studenten van Hogeschool Windesheim sinds 2020 de eerste stappen gezet rondom Dorpsplein-Zwartsluis.nl.

De schaalbare en flexibele we-commerce technologie maakt het mogelijk om als aanbieders onderling online samen te werken en burgers een gemeenschappelijk winkelmandje te laten vullen en afrekenen. In Zwartsluis zijn de webshops van de versspeciaalzaken onderling verbonden en zichtbaar in elkaars webshop.

De succesvolle tussenresultaten zijn als volgt:

  • Aantal online bestellingen: van 0 naar 60.642
  • Aantal unieke bestellers: van 0 naar 5.756
  • Gecombineerd: een stijging van 25%
  • Online omzet: € 1.526.022 plus extra omzet in de fysieke winkels door constante, consequente en consistente collectieve digitale marketingcommunicatie
  • Regionale afzet: meer verkopen in gehuchten en kleine dorpen in regio Kop van Overijssel
  • Student/stagiair: Hogeschool Windesheim verzorgt de digitale marketingcommunicatie
  • Leefbaarheid: mede door extra online inkomsten opent de lokale banketbakker ook een chocolaterie in het dorp
  • Duurzaamheid: de slager koopt nu rundvlees in bij een Overijsselse boer. Groente en zuivel komen uit de regio
  • Sociale cohesie: de samenhang is ook digitaal versterkt

Kortom: organiseer de markt slimmer. Want dát is de kracht van lokaal kopen.